Prijsbepaling

Bij de bepaling van de verkoopprijs van mijn moois maak altijd een vergelijking tussen 2 prijzen: mijn creatieprijs en de fabrieksprijs.
Creatieprijs
: de optelsom van het werkelijke aantal gewerkte uren (o.b.v. het minimum uurloon), de materiaalkosten en de ontwerpkosten die ik maak om een product te maken.
Fabrieksprijs: de prijs die je in een “gewone” winkel betaalt voor een ongeveer vergelijkbaar product (als dat al bestaat…).
Verkoopprijs
:  de prijs die ik aan de klant doorbereken voor mijn product.
De verkoopprijs ligt meestal veel lager dan de creatiekosten, omdat ik mijn moois voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar wil houden. Als ik de creatieprijs aan de klant zou doorberekenen, dan zou mijn moois veel te duur worden.
Maar als ik bestaansrecht wil hebben als kleine ondernemer met handgemaakte producten, dan moeten de prijzen wel zo zijn dat mijn bedrijf levensvatbaar blijft.

Wanten Rode hartjes

Fabrieksprijzen

Als je in een winkel sokken koopt, dan worden deze in enorme hoeveelheden en vaak onder erbarmelijke omstandigheden in grote fabrieken gemaakt. Hierdoor wordt de prijs laag gehouden.
Mijn sokken worden met de hand gebreid in kleine, of zelfs unieke oplage. Daarom gaat er veel meer tijd in zitten dan in een fabrieks-product.

Duur of goedkoop?

Ik krijg regelmatig de vraag waarom mijn handgemaakt moois zo relatief duur is. Maar even vaak krijg ik de vraag waarom het zo goedkoop is…
Het is maar net hoe je ernaar kijkt. Als je de tijd ziet die ik erin steek, dan zijn mijn producten heel goedkoop. Maar als je de prijs vergelijkt met een fast-fashion winkelketen die zijn producten in lage-lonen-landen laat maken, dan zijn mijn producten veel duurder.

Duurzame kwaliteit

Bedenk ook dat mijn producten van ontzettend duurzame kwaliteit zijn waardoor ze veel langer meegaan dan fabrieks-producten. Daardoor hoef je niet vaak een nieuwe te kopen. Ik heb bijvoorbeeld al ruim 20 jaar dezelfde wollen sokken in mijn kast liggen en ze zijn nog steeds prachtig.